Publicystyka Miss Dior - rozszyfrowujemy

Miss Dior - rozszyfrowujemy "flakon miłości"

10/23/13 02:03:33 (7 komentarze)

przez: Miguel Matos

Słyszy się czasem, że miłość wyszła z mody. Niektórzy mówią, że miłość już nie istnieje. Na pewno dla tych, którzy nie wiedzą, czym jest to uczucie. Dla Christiana Diora miłość była czymś tak oczywistym, że wiedział nawet jak pachnie. Dlatego, kiedy zlecał kompozycję swoich pierwszych perfum, poprosił o stworzenie “zapachu miłości”. Jeśli to się udało, to dziś mamy już szesnaście różnych wersji miłości – bo tyle wersji Miss Dior powstało od 1947 roku. 

W czasach gdy przemysł perfumeryjny staje się coraz bardziej umasowiony, tradycyjne kody elegancji wychodzą z użycia, a pragnienie bycia wyjątkowym zastąpiła chęć bycia modnym, warto poznać historię klasyki perfum. Miss Dior to jedna z ikon zapachowych XX wieku – nawet jeśli dziś zapach nie jest tym samym wspaniałym szyprem, co w swoich najlepszych latach. Po reformulacji ubyło trochę jego niepowtarzalnego uroku, lecz nadal są to niewątpliwie piękne perfumy. Trudno jednak nie zagubić się wśród kolejnych, niezliczonych edycji i reedycji, toteż nie wszyscy z nas zapewne pamiętają oryginalną Miss Dior. Przypomnijmy sobie zatem historię “pierwszej miłości” Christiana Diora.

Przygotowując premierę swoich pierwszych perfum, która miała towarzyszyć pokazowi jego pierwszej kolekcji, Christian Dior wciąż szukał odpowiedniej nazwy dla zapachu. Pewnego dnia do salonu pod numerem 30 przy Avenue Montaigne weszła jego siostra, Catherine Dior. Na widok Catherine schodzącej po schodach przyjaciółka i słynna muza Diora, Mitzah Bricard zakrzyknęła: “Voila Miss Dior!”. Debiutujący projektant pomyślał, że to doskonała nazwa dla perfum i wymarzył sobie, że Miss Dior będzie stanowiła niejako duszę jego kreacji.  I w dniu narodzin Dior Couture to marzenie stało się rzeczywistością – widzów pierwszego pokazu Christiana Diora otaczał upajający zapach nowych perfum. Zaproszeni goście i dziennikarze opuszczali salon z zapachem Miss Dior na ubraniach i skórze. Zapach na stałe zaczął kojarzyłć się z paryską high fashion, a w domu mody Diora co tydzień rozpylano ponad litr czystych perfum.

Kobiety nagle znów mogą być eleganckie, kolorowe i podkreślać kształty. Projektant postawił nawet kropkę nad i, dodając do tego wizerunku perfumy, które stały się klasyką.” - tak o Miss Dior piszą Till Schröder i Martin Simons, autorzy książki Douglas, The Era of Beauty 1910-2010. Kompozycja pojawiła się na półkach sklepowych 1 grudnia 1947 roku, dziewięć miesięcy po pokazie Miss Dior. Pierwsza butelka była zaprojektowana tak, aby odzwierciedlić sylwetkę, którą Christian Dior wymyślił dla nowoczesnych i eleganckich kobiet. Była to amfora – kształt kobiecy, krągły i ponadczasowy. Ozdobiona pierścieniami amfora jest też naczyniem, w którym przechowuje się najcenniejsze płyny – takie jak Miss Dior. Przypominając zarówno klepsydrę jak i kwiat, symbolizuje młodość i klasyczne piękno. I tak New Look Diora zakończył epokę wymuszonej przez wojnę oszczędności i skromności w modzie i pielęgnacji.

W 1949 roku butelka po raz pierwszy zmienia wygląd – amfora nadal pyszniła się kobiecymi, klepsydrowymi krągłościami, ale zdobiące ją po bokach obrączki zniknęły, a szkło miało teraz trzy kolory – niebieski, biały i czerwony, jako hołd dla mieszkanek Francji. „Stworzyłem perfumy po to, żeby każdą z jego użytkowniczek otoczyć woalem nieodpartej kobiecości, jak gdyby z butelki jedna po drugiej wychodziły moje sukienki” powiedział sam Christian Dior. W 1950 roku projektant stworzył swoją „linię pionową”, a wraz z nią nową, pasującą do niej butelkę Miss Dior. Nowy projekt był bardziej architektoniczny, geometryczny, oparty na trzeźwych, prostych liniach, nieco surowy, ale złagodzony kokardą i wzorem w pepitkę wygrawerowanym na ciężkim, prostokątnym szklanym flakonie. Butelka została „skrojona jak garnitur”. Uosabiała haute couture i precyzyję kroju. Te kluczowe elementy Diorowskiego szyku, z niewielkimi zmianami, przetrwały w wyglądzie butelki Miss Dior po dziś dzień. Gdyby tylko można było powiedzieć to samo o zapachu… 

Na ikoniczność tego flakonu, podobnie jak w każdym kultowym przedmiocie, składa się kilka kluczowych elementów. Pepitka, muszka, wstążka, angielska typografia – tak „ubierano” Miss Dior przez te wszystkie lata. Cofnijmy się w czasie i prześledźmy wszystkie jej wizualne przemiany aż do dziś.

PEPITKA
 
Swoją pierwszą sukienkę w pepitkę Christian Dior uszył, pracując jeszcze u Roberta Pigueta, w 1939 roku. Był wielbicielem kultury brytyjskiej, jej praktyczności, przywiązania do tradycji i angielskiej ogłady. Sam wzór, noszony przez Księcia Walii, był symbolem brytyjskiej arystokracji w męskich ubraniach od lat 20, kiedy to spopularyzował go Książę Windsoru. Dior spędził dzieciństwo na wybrzeżu Grainville (Górna Normandia), gdzie często stykał się z angielskimi turystami. Kultura brytyjska, tak bardzo wpłynęła na przyszłego mistrza mody, że odcisnęła też swój ślad na jego pierwszych perfumach. Pozostająca dotąd przywilejem eleganckich angielskich mężczyzn pepitka (fr. pied-de-poule , czyli “kurza stopka”), czyli nieregularna szachownica, stylowo łączyła biel i czerń. Z drugiej strony, różowo-szare inicjały domu mody, zestawiały ze sobą kolory kobiecy i męski. Stosowana dotąd przez mężczyzn tkanina została skrojona na kobiecą miarę. W 1950 roku ozdobiła butelkę perfume Miss Dior w jej nowym kształcie sześcianu, tym samym, który znamy dzisiaj - wzór pepitki został na niej wygrawerowany w grubym szkle.
 
 
ANGIELSKA TYPOGRAFIA

Oprócz angielskiego brzmienia nazwy – “Miss” zamiast “Mademoiselle” – i nawiązań do brytyjskiej mody, również litery składające się na nazwę “Miss Dior” nadają jej angielski charakter. Zaczerpnięte z kaligrafii edwardiańskiej litery stały się trwałym elementem estetyki prezentowanej przez markę –  Diorissimo (1956) i Diorling (1963) również otrzymały tę prostą i elegancką typografię, przypominającą zaproszenia na herbatkę albo na podwieczorek, któe Anglicy wysyłają swoim przyjaciołom.

WSTĄŻKI I KOKARDY
 
Pojawienie się wstążki jest kolejnym punktem przełomowym w wyglądzie Miss Dior, najbardziej chyba widocznym w reklamach najnowszych perfum Miss Dior Le Parfum. Wstążka symbolizuje prezent, owija coś cennego, co ma być wręczone ukochanej osobie. W domu mody Christian Dior kokarda pojawia się po raz pierwszy w grafikach reklamowychMiss Dior z 1947 roku, sygnowanych przez René Gruau. 

Ilustracja przedstawia łabędzia, którego szyję otacza czarna muszka. Ten mały węzeł stał się symbolem Miss Dior. Szyjka butelki ozdobiona została kokardą z czarnego lub białego jedwabiu - w zależności od koncentracji perfum. Muszka znowu przywodzi na myśl męskie krawiectwo i pokazuje skłonność Christiana Diora do przekraczania granic między światem kobiecym i męskim, tak samo jak w przypadku wzoru w pepitkę. 

Na kartonowych opakowaniach pojawiła się kolejna kokarda: le noeud Fontanges (pol. fontaź), poprzednik męskiego krawata, zainspirowany XVIII-wiecznymi ozdobami w pałacu w Wersalu. Fontaź wziął swoją nazwę od księżnej Marie-Angélique Fontanges, kochanki Ludwika XIV, która rozpopularyzowała go na dworze jako element uczesania – kiedy na jednym z polowań wiatr potargał jej włosy, upięła w pośpiechu fantazyjną kokardę, dając początek nowej modzie na dworze. Kokarda w owalnym kształcie z wypisaną nazwą „Miss Dior” stała się znakiem rozpoznawczym niezliczonych produktów Diora. 
 
 
Oto wizualny kod legendy narodzonej w 1947 roku. Teraz, wybierając Miss, którą chcemy obdarzyć swoją miłością, upewnijmy się, że jest odpowiednio ubrana!
 
 

Miguel Matos

 

Tłumaczenie: KasiaS

 



Poprzedni Publicystyka Następny


Advertisement

Albalonga
Albalonga

Bardzo przyjemny artykuł...A tak co do oryginalnej Miss Dior, pewnie po reformulacji, ale widziałam 30-tkę na promocji w perfumerii na D... I właśnie były w takiej buteleczce, lekko oszronionej. Szkoda, że ja z szyprami ciężkie życie mam :)

Oct
26
2013
xenia012
xenia012

Wspaniały artykuł ale zrozumieć to mogą tylko wielbiciele żeby nie powiedzieć-fanatycy perfum.Bardzo dziękuję za świetną lekturę.

Oct
25
2013
KasiaS
KasiaS

Ja też skakałam z radości nad tym artykułem, yznt yt grejt? :) Szkoda tylko, że te wszystkie super rzeczy nie przekładają się kurka na sam zapach... Tną go i męczą bez zmiłowania. Blueberry: w PEWNYM sklepie na D., którego nazwy nie ujawnię, jest dostępna wersja "Miss Dior Originale" - jak sama nazwa wskazuje nie jest to oczywiście oryginał, tylko jego reedycja, więc nie do końca to samo. Ale daje wyobrażenie o tym, czym była MD onegdaj.Flakonik też taki staroświecki, ogólnie sympatyczna rzecz. Oryginał pamiętam jeszcze sprzed paru lat i zamierzam na niego zapolować, naprawdę doskonały szypr!
PS: Niech żyją balony haj faszyn!

Oct
24
2013
Izabela
Izabela

KasiuS artykuł świetnie wpasowuje się w nasze ostatnie klimaty Glamour i Hot Couture :)
Ode mnie pęk baloonów glamourów za ten artykuł, wszystkie poprzednie i następne :)
Peace, love, perfume, hot couture, glamour :)

Oct
23
2013
gardenia
gardenia

Super artykuł! Coś dla wielbicieli flakonów perfum...:) A ja właśnie wczoraj fotografowałam flakony, w tym tez Miss Dior, który uważam za jeden z piękniejszych flakonów perfum, każdą z reszta wersję. Okazało się, że wcale nie jest tak łatwo uchwycić jego piękno...

Oct
23
2013
Izabela
Izabela

Super artykuł. Najbardziej podoba mi się flakon z 1950 roku. Amazing :)

Oct
23
2013
blueberry
blueberry

Bardzo przyjemny i interesujący artykuł! Taki flakon perfum kryje w sobie całkiem bogatą historię...
"16 rodzajów miłości"... no no, Dior oszalał z tej miłości, obawiam się jednak, że obecnie jest to umiłowanie mamony.
Aż wstyd się przyznać, ale nie znam tej klasycznej Panny Dior i muszę to pilnie nadrobić, póki jeszcze jest taka możliwość.

Oct
23
2013

Dodaj własną recenzję

Zostań członkiem naszej społeczności miłośników perfum, a będziesz mógł dodawać własne recenzje.

Advertisement

Advertisement

Nowe Perfumy

Myth BloomZlatan Ibrahimovic Parfums
Myth Bloom

Myth WoodZlatan Ibrahimovic Parfums
Myth Wood

Attache-Moi ICI & LAICONOfly
Attache-Moi ICI & LA

Fior d'AquaAcca Kappa
Fior d'Aqua

Néroli & Petit Grain Printanier100 Bon
Néroli & Petit Grain Printanier

Oud Wood & Amyris100 Bon
Oud Wood & Amyris

Nagaranga & Santal Citronné100 Bon
Nagaranga & Santal Citronné

Davana & Vanille Bourbon100 Bon
Davana & Vanille Bourbon

Labdanum & Pur Patchouli100 Bon
Labdanum & Pur Patchouli

Eau de Thé & Gingembre100 Bon
Eau de Thé & Gingembre

Cèdre & Iris Soyeux100 Bon
Cèdre & Iris Soyeux

Carvi & Jardin de Figuier100 Bon
Carvi & Jardin de Figuier

Bergamote & Rose Sauvage100 Bon
Bergamote & Rose Sauvage

No. 2Sense Dubai
No. 2

Ninfa das AguasL`Occitane en Provence
Ninfa das Aguas

Nativa Spa Águas de Lavanda e Lima da PérsiaO Boticario
Nativa Spa Águas de Lavanda e Lima da Pérsia

Nativa Spa Águas De Castanha De Kukui E TâmarasO Boticario
Nativa Spa Águas De Castanha De Kukui E Tâmaras

Make B. Modern AsiaO Boticario
Make B. Modern Asia

Glamour Love MeO Boticario
Glamour Love Me

Xuxa MeneghelJequiti
Xuxa Meneghel

Aflorá Flor de AmêndoasEudora
Aflorá Flor de Amêndoas

DivaEudora
Diva

Amor AmoraAvon
Amor Amora

Frozen MaracujáAvon
Frozen Maracujá

Frozen CitrusAvon
Frozen Citrus

Lovely ULiu Jo
Lovely U

L'Instant de Guerlain pour Homme EDTGuerlain
L'Instant de Guerlain pour Homme EDT

Caramelos Artesanos en BarcelonaZara
Caramelos Artesanos en Barcelona

The No. 2 For Osswald NYCM. Micallef
The No. 2 For Osswald NYC

ButterflyEuphorium Brooklyn
Butterfly

Popularne marki i zapachy: