📡 Fragrantica team reporting Esxence live now from Milan, Italy! Click to watch! 📺
Publicystyka Fantazyjne flakony, wehikuły marzeń

Fantazyjne flakony, wehikuły marzeń

11/19/13 02:22:28 (6 komentarze)

przez: Elena Vosnaki

 

Bronisław Krzysztof, znany rzeźbiarz, który zaprojektował flakony dla Sisley, opowiada czytelnikom portalu Fragrantica o swojej pracy:
 
Ulubiony materiał: pracuję z wieloma materiałami, jednakże moim ulubionym jest brąz, ponieważ jest elastyczny i bardzo ciągliwy, co pozwala mi wdrażać moje pomysły w życie.
 
Projekt dla Sisley: Isabelle i Huberta d'Ornano poznałem kilka lat przed tym jak poprosili mnie bym zaprojektował flakon dla Eau du Soir w 1993 r. W kwestii designu dali mi wolną rękę. Jako, że jestem rzeźbiarzem i pracuję nad tego typu projektami (przedmioty designerskie, biżuteria, medale) tylko na specjalne zlecenie. Nie współpracowałem z żadnym innym domem perfumeryjnym.
 
Isabelle odwiedziła moją pierwszą wystawę w Londynie, zorganizowaną przez moją marchand, Helen de Borchgrave. Isabelle tak spodobały się moje prace, że skontaktowała się z Francuską Ambasadą w Polsce, która pomogła zorganizować dla nas spotkanie. Od tamtej pory minęło już ponad 20 lat a my wciąż jesteśmy przyjaciółmi. Bardzo sobie cenię przyjaźń z Isabelle i Hubertem.
 
Edycje Świąteczne (Bożonarodzeniowe): Mam mały wkład w edycje świąteczne, jednakże wolałbym o tym za bardzo nie mówić, to są własne sprawy marki.

Zachęcamy wszystkich do odwiedzenia strony projektanta - krzysztof.art.pl
 

Nawet najbardziej cyniczni, przyziemni "mógłbym mieć moje perfumy w kartonie od mleka, bo co mi zależy" miłośnicy perfum pośród nas nie mogą zaprzeczyć temu, że piękny flakon perfum potrafi być pociągający. Ale to nie tylko wygląd. Zapach staje się obietnicą magii! Flakony perfum są w pewnym sensie manifestacją stylu projektanta, wewnętrzną myślą perfumiarza, kryształowym dziełem rąk i symbolem tego, że miłośnicy perfum są zakochani w wonnościach.

„Ile masz flakonów?” to pytanie, które często słychać pośród tych, którzy wkroczyli do świata perfum. Zbieranie pustych flakoników jest niczym innym jak kolekcjonerskim hobby, które może ujawnić niuanse prawdziwej obsesji, licząc setki egzemplarzy.

Oczywiście perfumoholicy również kolekcjonują próbki, małe, mało oryginalnie wyglądające odlewki (dekanty, proste buteleczki, do których przelano odrobinę perfum z większego flakonu i wrzucono do torebki lub nabyto po to, aby wypróbować zapach przed podjęciem decyzji o kupnie flakonu), pachnące kartki i blotery spryskane perfumami, nawet suszone kwiaty i zioła zbierane z ferworem filatelisty, który próbuje zdobyć słynny znacznek „Inverted Jenny”, na którym wizerunek samolotu został wydrukowany do góry nogami. Co w tym dobrego. Cenne butelki w kolekcji, choćby przez wzgląd na ich czyste piękno, rzadkość lub estetycznie przyjemną dla oka naturę, która uderzy w odpowiednią strunę w naszym sercu (choć ten ostatni element jest bardzo indywidualny!) stają się naszym oczkiem w głowie. W rzeczywistości, oczy entuzjastów perfum błyszczą z radości, gdy wyciągają oni swoje flakony by na nie popatrzeć, odkurzyć i spryskać się nimi. Te w innym przypadku proste, szklane, ceramiczne i plastikowe naczynia posiadają swoją głęboką i zagmatwaną symbolikę, prawda?

Marc Rosen, autor książki Ikony Stylu: Projektowanie Flakonów Perfum, zastanawia się jak to się dzieje, że „każda kobieta wie kto zaprojektował jej sukienkę, torebkę czy buty, a kreatorzy ich perfum i projektanci flakonów tak często pozostają anonimowi.”

Niektóre flakony perfum same w sobie pomogły stworzyć legendę: Kto może zaprzeczyć architektonicznym liniom flakonu Chanel No.5, odtwarzającym kształt starej aptecznej butelki. Czyż flakon ten nie jest niezaprzeczalnym szczytem współczesnej elegancji i jednym z czynników, który uczynił z Chanel ikonę?

Inni odtwarzają motyw, który jest bliski sercu projektanta aż do tego stopnia, że staje się on synonimem jego imienia: Pomyślcie o starszych perfumach marki Dior, wszystkie były zamknięte w butelkach z różnymi wariacjami na temat motywu, który po polsku nazywamy „kurzą stopką.”

Versace wytłaczał swój ukochany symbol Meduzy na wszystkim. Cartier wykorzystał swój słynny projekt zapalniczki jako znak rozpoznawczy do zaprojektowania flakonu Must, a projekt zegarków do kompozycji Santos i Pasha.

Guerlain stworzył całą galaktykę flakonów, które sprawiają, że serce na chwilę przestaje bić. Marka często współpracowała z wytwórcami kryształów takimi jak Baccarat czy Pochet & Du Courval: począwszy od flakonu-żółwia dla Parfum des Chams-Elysees (1914) i flakonu Ludwika XVI, w którym znajdował się Apres L’ondee parfum, aż do flakonu-ślimaka dla zapachów Voilette de Madame i Mouchoir de Monsieur oraz słynnego „odwróconego serca”, w którym zamknięte były L’Heure Bleue i Mitsouko.

Dla każdego miłośnika perfum lub kolekcjonera flakonów nadrzędnym jest aby przestudiować ikonografię flakonów Guerlain, które często ukazują znacznie więcej niż tylko przemijający styl, dając wskazówki mówiące jaka była Francja i jak przemijające style torują drogę dla nowych interpretacji.

Pamiętne flakony są warte zapamiętania z różnych powodów. Słynny flakon-tors zapachu Schiaparelli Shocking odzwierciedlał manekina z jej atelier i został wykonany przez Salvadora Dali. Ikonę tę postanowił zapożyczyć Jean-Paul Gaultier, wciął mocniej talię aby bardziej pasowała do współczesnej hiperboli, wrzucił ją do metalowej puszki, która mogła zostać pocięta na metalowe bransoletki i zapakował w pudełko przypominające ładunek z promu towarowego i dekady później wprowadził „na salony” z zapachem Classique.

Flakon Femme de Rochas podobno był zainspirowany krągłymi kształtami Mae West. Zapakowany był w pudełko z motywem koronki aby dopełnić ten kobiecy wygląd. Lalique i Baccarat stworzyli cuda na początku XX-go wieku. Słynna płaskorzeźba nagiej kobiety wykonana przez Rene Lalique dla zapachu Habanita a później dla Molinard de Molinard stała się klasykiem, który roztapia nawet najbardziej „zmrożone” serca. Nagie nimfy ukazują idylliczne piękno nawiązujące go Greckiej mitologii i był użyty po raz pierwszy w nieosiągalnym już zapachu Molinard perfume Les Isles d’Or.

Dwa splecione ze sobą, całujące się gołębie na szczycie korka L’Air du Temps (Nina Ricci, 1948), pieszczotliwie nazywane „gołąbkami” są potencjalnym symbolem pokoju po II Wojnie Światowej. Flakon Paris by Yves Saint Laurent z diamentowym szlifem ma błyszczeć niczym drogocenny klejnot, jak miasto Paryż błyszczy w galaktyce mody i sercu projektantki z Algieru.

Złote pierścienie wokół szyjki Dior J’Adore przywołują na myśl pierścienie jakie noszą kobiety w południowo-zachodniej Azji. Zakładają je na szyje aby ją wydłużyć, gdyż myślą, że dłuższa szyja dodaje im piękna. Ta sama ikonografia, jednakże nie celowa, została wykorzystania 30 lat wcześniej w promowaniu Bal a Versailles autorstwa Jean’a Desprez’a!

Japoński design „inro” Pierra Dinanda dla Opium (YSL, 1977) w pojedynkę wprowadził modę na orient, nawet sam silny zapach nie osiągnąłby tyle bez odpowiedniego designu flakonu. Futurystyczne projekty Muglera od Angel aż po Alien, przez A*Men i Womanity są fantasmagorycznymi projektami rodem z sciencie-fiction, jednakże przyciągają wzrok. Pi (Givenchy) jest zamknięte w najdziwniejszym i najbardziej futurystycznym męskim flakonie odkąd liczba pi została wprowadzona do nauk matematycznych. W zupełnie odmiennym tonie jest Kenzo Parfum d’Ete, flakon-liść wykonany przez Serge’a Mansau jest symbolem powrotu do bardziej „naturalnego” stylu życia, gdzie natura ma rolę dominującą.

Wiele flakonow może posiadać niuanse artystyczne, pożyczone przez prawdziwych artystów w swoich dziedzinach, rzeźbiarzy i projektantów biżuterii. Sisley zaoferował aspekt rzeźbiarski w Eau du Soir, którego korek sam w sobie jest popiersiem w klasycznym brązowym odcieniu.

Niki de Saint Phalle, rzeźbiarka, swój szyprowy zapach o bogatej nucie sosnowej zamknęła w charakterystycznym dla siebie projekcie: splecione węże, ich ciała w kolorowe pasy; kot ze złotą lakierowaną głową… Elsa Peterri nadała naturalny design flakonowi Halston for women w 1975 rku. Garouste i Bonetti zabawnie zaprojektowali współczesny, cudaczny flakon dla Deci Dela Niny Ricci. Dali perfumes ma całą gamę flakonów inspirowanych obrazami Daliego, odtwarzają one części ciała, z różnym skutkiem. Pięknie rzeźbione projekty Roberta Granai (ParureSamsaraNahemaGuerlain Vetiver i Habit Rouge) są nauką o równowadze i efektach.

Butelki na perfumy mogą nawet iskrzyć kontrowersją: z regionu Szampanii we Francji hodowcy sprzeciwiali się zapachowi Champagne od YSL, którego flakon przypominał butelką szampana, z korkiem i wszystkim innym, domagali się przynajmniej zmiany nazwy (tak też się stało, nazwę zmieniono na Yvresse) Natomiast flakony marki Smalto bardzo sugestywnie kojarzyły się z męskim przyrodzeniem. Flakony mogą też być kiczowate: na przykład Fragile od Gaultiera, którego flakon to „śnieżna kula” z małą figurką kobiety w środku, którą otaczał złoty śnieg brokatu przy potrzaśnięciu. Cheap and Chic od Moschino wywołuje skrajne emocje: niektórzy uważają projekt Olive Oyl za uroczy a inni go nie znoszą. Albo pomyślcie o linii Harajuku Lovers od Gwen Stefani i ich elemencie kawaii. Jak widać flakony perfum służą różnym gustom i nastrojom.

Współczesne marki niszowe wybierają albo drogę „blasku”, jak Clive Christian ze swoimi flakonami inkrustowanymi prawdziwymi diamentami lub robiącymi wrażenie kryształowymi kreacjami marki Agonist. Inni wybierają podejście architektoniczne jak Serge LutensThe Different CompanyL’Artisan ParfumeurRobert Piguet i Frederic Malle. Zupełnie odmienne wizje estetyczne, dwa różne podejścia do luksusu, ale dwie zbieżne ideologie: flakon perfum przemawia do nas jeszcze przez otwarciem, zanim powąchamy je pierwszy raz….

---

Tłumaczenie: lucasai



Poprzedni Publicystyka Następny


Advertisement

blueberry
blueberry

O tak, dzięki, przyjemny artykuł - nie tylko dla flakonowych fetyszystów ;D

Nov
21
2013
gardenia
gardenia

Również dzięki za artykuł, fragrantica ma jednak zawsze coś ciekawego do czytania dla perfumoholików :)
Flakony to moja miłośc. Cudowne są Deci Dela ( dla mnie to nawet sztuka)i Opium - szczególnie to stare z plastikową obudową, jest takie ciepłe w dotyku, jak sam zapach :)

Nov
21
2013
Tam
Tam

Flakony to oprawa perfum, bywa dziełem sztuki samo w sobie i, zdarza się, jest piękniejsze od zapachu. Pisałam już tutaj, że nazwisko projektanta flakonu powinno być podawane do wiadomości.

Nov
20
2013
Pola
Pola

Super artykuł, dzięki za tłumaczenie :)

Nov
19
2013
Izabela
Izabela

Piękny artykuł.
Flakony Agonist są odjazdowe :)

Nov
19
2013
lucasai
lucasai

Ile się człowiek ciekawego może dowiedzieć i nauczyć tłumacząc taki artykuł!

Nov
19
2013

Dodaj własną recenzję

Zostań członkiem naszej społeczności miłośników perfum, a będziesz mógł dodawać własne recenzje.

Advertisement

Advertisement

Nowe Perfumy

ChurchillBahoma London
Churchill

K2Bahoma London
K2

No. 5 Tropical JungleThe Trend by House of Sillage
No. 5 Tropical Jungle

No. 4 United We StandThe Trend by House of Sillage
No. 4 United We Stand

No. 3 Beauty & GraceThe Trend by House of Sillage
No. 3 Beauty & Grace

No. 2 Hot in CamoThe Trend by House of Sillage
No. 2 Hot in Camo

No. 1 Polka Dot DanceThe Trend by House of Sillage
No. 1 Polka Dot Dance

Black OrrisBahoma London
Black Orris

Bois de RoseBahoma London
Bois de Rose

JolieBahoma London
Jolie

Pepe & MentaSinfonia di Note
Pepe & Menta

PatchouliSinfonia di Note
Patchouli

HoS N.004House Of Sillage
HoS N.004

TuberosaBahoma London
Tuberosa

Ombrella CrashJacques Zolty
Ombrella Crash

Belle de JourBahoma London
Belle de Jour

Sparkling SandJacques Zolty
Sparkling Sand

VeleTiziana Terenzi
Vele

CasTiziana Terenzi
Cas

KaffTiziana Terenzi
Kaff

FoconeroTiziana Terenzi
Foconero

DeloxTiziana Terenzi
Delox

PorporaTiziana Terenzi
Porpora

EclixTiziana Terenzi
Eclix

BardiglioI Profumi Del Marmo
Bardiglio

FantasticoI Profumi Del Marmo
Fantastico

Hamaca27 87
Hamaca

Roja Dove Parfum Royale #2Roja Dove
Roja Dove Parfum Royale #2

Secret of SuccessState of Mind
Secret of Success

 L'Ame SlaveState of Mind
L'Ame Slave

Popularne marki i zapachy: