Perfumy vintage Perfumy Babani: egzotyczny powiew przeszłości

Perfumy Babani: egzotyczny powiew przeszłości

07/24/16 04:44:52 (4 komentarze)

przez: Elena Vosnaki

Choć wielu zorientowanych w modzie, a także znawcy perfum, wiedzą, że Paul Poiret był pierwszym projektantem, który połączył swoją modową markę z perfumami (linia Les Parfums de Rosine została nazwana na cześć jego własnej córki), to nieliczni są świadomi tego, że Maurice Babani, czczony projektant mody z pierwszej dekady XX wieku, zalecił, aby do jego rozchwytywanych kolekcji dołączyły perfumy. W rzeczywistości był jednym z pionierów, obok m.in. Chanel i Poireta. Ale świat projektów Babani sięga jeszcze dalej wstecz, do jego ojca, Vitaldiego Babani, rodowitego mieszkańca Bliskiego Wschodu, założyciela butiku w 1894 roku przy prestiżowym Bulwarze Haussmanna, pod numerem 98.

Czym wpływowi klienci odwiedzający butik Babani karmili swoje oczy? Sąsiadujący z Babanim sklep przy Rue d'Anjou 65 był feerią haftów i jedwabiu, dywanów i mebli, pochodzących z różnych długości i szerokości geograficznych: z Jedwabnego Szlaku, Chin, Indii, Iranu i Turcji, które trafiały aż do Paryża, gdzie wyznaczały trendy dla panów i pań z epoki. Ręcznie haftowane cudeńka były dodawane do egzotycznych, importowanych towarów, torując drogę modzie na orientalną tematykę, z której uczyniono główny motyw we wzornictwie La Belle Epoque, przed I wojną światową. Czy jest w tym coś dziwnego, że Maurice Babani, syn i następca w przedsiębiorstwie, stworzył ekskluzywnie nazwane perfumy, których powstanie zlecił czołowym producentom swoich czasów? Nazwy takie jak „Afghani” (1920), „Yashmak” (1924), „Abdulla” (1926) czy „Sousouki” (1921) dają nam wgląd w egzotykę, która wciąż rozbrzmiewa w dzisiejszym świecie perfum. Według historyków mody R. Martina i H. Koda (1994, Orientalizm: Wizje wschodnich i zachodnich sukien, The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku), import egzotycznych wyrobów w pewnym momencie określił markę do tego stopnia, że produkowano ubiory i perfumy bezpośrednio czerpiące swoją inspirację z dzieł sztuki i rzemiosła, które następnie odsprzedawano.

Reklamy perfum, głównie ilustrowane przez Michelle Pichona, zawierały slogan "Parfums inconnus d'orient et d'extreme orient" ("Nieznane perfumy ze Wschodu i z Dalekiego Wschodu"), sugerowały, że receptury oraz naturalne składniki sprowadzano z obszarów, które były potencjalnie ciekawe dla zachodniego konsumenta. Jest wątpliwe, czy receptury zapachów Maurice Babaniego rzeczywiście pochodziły ze Wschodu, choć nie ma danych wskazujących na to, że hafty pochodziły z warsztatów zarówno w Kioto (na Dalekim Wschodzie), a które to warsztaty cieszyły się sympatią nabywców japońskich szat (były jednymi z najważniejszych), czy z warsztatów w Stambule (na Bliskim Wschodzie), gdzie złoty łańcuch został wykonany ściegiem przy użyciu specjalnej maszyny do szycia o nazwie "Sphinxia".

"Niu Tse", styl nawiązujący do japońskiej estetyki, stał się znakiem towarowym mody projektowanej przez Babani, zwłaszcza w czasie, gdy Le Figaro odnotowało jako trend Japanesenagajubans (tradycyjną bieliznę pod kimono) noszoną jako peignoir (peniuar – przypisek tłumacza) zarówno przez Francuzów i przez kobiety w całej Europie. Reputacja marki Babani wzrosła, kiedy aktorka Eleonora Duse zamówiła kilka sukien oraz amerykańska ikona Katharine Hepburn poślubiła Ludlowa Ogdena Smitha w białej sukni ze złotym haftem projektu Babaniego; zgodnie z jej autobiografią opublikowaną przez Ballantine Books w 1996 roku.

Babani „Ambre de Delhi”, fot. z liveauctioneers.com

W 1920 roku reklamy wskazywały liczne wersje orientalizmu, które wzięły szturmem rynek paryskich perfum, co doprowadziło do apoteozy „Shalimara” (w 1921 i masowo w 1925) i „Mitsouko” (1919): Babaniego „Ambre de Delhi” (1919) są hinduskimi perfumami, „Rose de Gullistan” są perskie, „Saigon a Chinese” są chińskie, a „Afghani” oczywiście są pochodzenia afgańskiego, powinny być kolorowe, rozbrykane i nieokiełznane, z kolei „Shogum” wywodziły swoją nazwę z koncepcji pochodzącej z Japonii. „Yasmin de Coree” (koreańskie perfumy, który stanowiły wyzwanie swoim prowokacyjnym charakterem) oraz „Yasmak” (syryjskie) stanowiły pozostałą część z imponującej listy perfum Babaniego.

Marka odniosła wystarczający sukces, aby wypuścić dodatkowe produkty do ciała o zapachu „L'Ambre de Delhi”, a mianowicie: puder i mydło, które były powszechnie eksportowane. „Sousouki” zostały z kolei opisane jako "przenikliwy zapach" spalania kadzidła. W rzeczywistości zapach kadzidła, - jak również zapach papierosów, były już z sukcesem wykorzystywane w perfumach Weil i Habanita Molinarda, - były jednak kolejnym obszarem, który „Ambre de Delhi” zgłębiało, czego dowodem są reklamy począwszy od 1931 roku, pięknie wydane przez ilustratora Yan Bernanda Yula w stylu Art Deco.

Olbrzymi, przełomowy sukces Coty Chypre w 1917 roku doprowadził do wzrostu kilku innych szyprów. Pojęcie szypru powstało znacznie przed zapachem Coty’ego; Guerlain był jednym z tych, którzy propagowali ten gatunek w XIX wieku, wydłużając historyczne preferencje używania pudru do twarzy, który był wytwarzany na Cyprze (Cipria) i pachniał żywiczno-mszanym aromatem Morza Śródziemnomorskiego. Ale to dopiero uwspółcześniona i odświeżona formuła, którą zaproponowało Coty, zrobiła wrażenie. Skutkiem tego był szyprowy „Egyptien” (Egyptian Chypre, 1919) Mauricego Babani, wraz z ilustracjami sugerującymi jego egzotyczność, który zaczął rywalizować z Poiretem i z jego haremskimi spodniami.

„Chypre Egyptien” były jednymi z listy około dziesięciu perfum Babani, które amerykańska marka Elizabeth Arden próbowała sprzedawać w Stanach Zjednoczonych w połowie 1920 roku, wraz z „Sousouki”, „Ambre de Delhi”, „Yasmin de Coree”, „Rose Gullistan”, „Mon Ami Elisabeth” i „Ming” (czarodziejski zapach gardenii z żartobliwą słodyczą). Biuro dystrybucyjne zostało otwarte przy Fifth Avenue 521 w Nowym Jorku, a zapachy były zamknięte w butelkach z orientalnym motywem z bogatym złoto-czarnym wykończeniem, produkowanych przez Maurice Depinoix. „Ligeia” z 1920 jest "atrakcyjna jak głos syreny, to zapach ciepłych esencji i odurzających wysp", odnosiła się do Filipin. Duszne, romantyczne perfumy, które również zostały wprowadzone do obrotu z myślą o amerykańskim nabywcy. W rzeczywistości sloganem Elizabeth Arden był: "Zestaw perfum Babani zwiększy twój urok". Koncepcja nakładania warstwowo perfum nie była nowa (i Arden z pewnością sugerowała, że to było podstawą europejskiego wyrafinowania, już wtedy bardzo poszukiwanego przez Amerykanów), ale amerykańska firma używała go do dalszego pogłębiania rynku zainteresowanego złożonością ekskluzywnych, francuskich perfum, "zapachów, których nikt nie zidentyfikuje ani nie podrobi". Zalecano połączenie „Chypre” z dymną „Sousouki”, jak również kombinację ambrowej „Ambre de Delhi” z orientalną esencją „Ligeia”. Były one częścią „Arden's Venetian Toilet Preparations”.

Firma Parfums Babani była dość płodna, większość perfum wydano w pierwszych dekadach XX wieku, z naciskiem na dekadę Les Annees Folles (lat dwudziestych - przypis tłumacza) 1920 i 1930: „Giardini” (1920), „Chinoise” (1920), „Secret de Babani” (1920), „Oeillet de Japon” (1920), „Narcisse d'Or” (1920), „Muguet” (1920), „Daimo, ponownie inspirowane Japonią (1921), „Fleurs d'Annan” (1921), „Pao Pe” (1922), „A Blend” (1925), „Ecaille Blonde” (1925), „Nandita” (1925), „Extrait d'Ambre Gris” (1926), „Just a Dash” (1928), „Japonais” (1930), „Pin Fleur” (1930), „Secret Princesse Nefertiti” (1938), „Tombak” (1940) i „Elusive” (1942). Istniały również nieuchwytne „Nuit de Bosphore” (Bosphorus Night), przypominające istambulskie baraki, w których dawniej pracowano (za schronienie i jedzenie - przypis tłumacza).

Niestety, brak wystarczającego uznania w Stanach Zjednoczonych (które  utrzymało Jean Patou na powierzchni w trudnych latach poprzedzających II wojnę światową oraz podczas jej trwania) oznaczało, że determinacja i wysiłek Elizabeth Arden pozostały nieodwzajemnione przez amerykańskie społeczeństwo. A w perfumiarstwie, podobnie jak z wieloma rzeczami popkultury, to rynek amerykański trwale definiuje markę. To wystarczy, aby uznać, że upodobanie amerykańskiego konsumenta do „Narcisse Noir” (Caron), Habanita (Molinard), Joy (Patou) i Fracas (Piguet) pomogły tym markom utrzymać się na powierzchni (lub z powodzeniem rozpocząć działalność) w następstwie II wojny światowej, gdy Europa rozpadła się i francuskie firmy zbierały swoje szczątki po okupacji. W 1941 roku było już za późno dla firmy Parfums Babani, gdy tylko „Ming” były jeszcze w produkcji, a reszta z gamy perfum zniknęła, ku rozczarowaniu kolekcjonerów i historyków, takich jak ja, doceniających subtelne wątki w przemyśle perfumeryjnym.

---

Tłumaczenie: Izabela



Poprzedni Perfumy vintage Następny


Advertisement

Arttemiss
Arttemiss

Bardzo lubię takie artykuły, dzięki Izabelo! :))

Aug
09
2016
Surykatka
Surykatka

Bardzo ciekawy artykuł:) Dzieki Izabelo:)

Jul
27
2016
Izabela
Izabela

Dziękuję :)

Ja się zdziwiłam, że to nie Chypre Coty były pierwszym szyprem.

Jul
26
2016
Beata Maria
Beata Maria

Izabelo,DOSKONALE przetłumaczony artykuł i jeszcze przypisek tłumacza:-)!Ukłony dla Ciebie!
Bardzo ciekawe i dla mnie szalenie nowe wiadomości.Oczywiście druga wojna światowa zmieniła świat totalnie, zatem to co stało się z Babani nie dziwi. Faktem jest ,że do dnia dzisiejszego rynek amerykański kształtuje żywotność wielu kreatorów.
Rozmarzyłam się trochę. Chciałabym powąchać niektóre propozycje, brzmią tak egzotycznie i interesująco.Ciekawe, na ile dzisiejszy nos byłby w stanie zaakceptować te zapachy. Były przecież zupełnie inaczej produkowane, z naturalnych składników. Ależ tam musiała być moc!

Jul
24
2016

Dodaj własną recenzję

Zostań członkiem naszej społeczności miłośników perfum, a będziesz mógł dodawać własne recenzje.

Advertisement

Advertisement

Nowe Perfumy

Flower by Kenzo Eau de LumièreKenzo
Flower by Kenzo Eau de Lumière

Burner Perfume No 7: Red DodecahedronAether Arts Perfume
Burner Perfume No 7: Red Dodecahedron

Crema di Lime e CognacKyse Perfumes
Crema di Lime e Cognac

JKyse Perfumes
J

Bois de Santal et TerreKyse Perfumes
Bois de Santal et Terre

Baldessarini Cool ForceBaldessarini
Baldessarini Cool Force

IrisoirSultan Pasha Attars
Irisoir

SapphireThameen
Sapphire

EmeraldThameen
Emerald

RubyThameen
Ruby

Mademoiselle RochasRochas
Mademoiselle Rochas

Regent LeatherThameen
Regent Leather

Green PearlThameen
Green Pearl

RivièreThameen
Rivière

La Petite Robe Noire Eau de Toilette My Cocktail Dress 2017Guerlain
La Petite Robe Noire Eau de Toilette My Cocktail Dress 2017

Anti AntiPMP Perfumes Mayr Plettenberg
Anti Anti

Silence The SeaStrangelove NYC
Silence The Sea

Mont-RoyalClaude Andre Hebert
Mont-Royal

MétropoleClaude Andre Hebert
Métropole

Ville-MarieClaude Andre Hebert
Ville-Marie

Notre-DameClaude Andre Hebert
Notre-Dame

A l`Ombre des ClochersClaude Andre Hebert
A l`Ombre des Clochers

Sweet ScentLouis Cardin
Sweet Scent

Passion ScentLouis Cardin
Passion Scent

Shiny AmberAnna Zworykina Perfumes
Shiny Amber

Chocolate Perfume OilDame Perfumery
Chocolate Perfume Oil

Esprit Pure Summer Edition For MenEsprit
Esprit Pure Summer Edition For Men

Esprit Pure Summer Edition For WomenEsprit
Esprit Pure Summer Edition For Women

Dream FearlesslyMary Kay
Dream Fearlessly

Live FearlesslyMary Kay
Live Fearlessly

Popularne marki i zapachy: