Publicystyka Męski grooming (pielęgnacja) we Włoszech

Męski grooming (pielęgnacja) we Włoszech

12/29/13 03:17:49 (Jeden komentarz)

przez: John Biebel

La Bella Figura!

Zasugerowano, że były włoski premier Silvio Berlusconi był najdłużej sprawującym władzę premierem w okresie po wojnie z dwóch łączących się ze sobą powodów: był przebiegły (furbo, słowo znaczące zarówno cwany jak i sprytny) a jednocześnie wykazywał coś, co włosi nazywają Bella figura. Ten wspaniały zwrot, la Bella figura, oprócz znaczenia „piękna figura” wskazuje również na pewien styl. Oznacza on więcej niż tylko wyglądać dobrze, oznacza robić najlepsze wrażenie poprzez zapach, pewny krok i stawanie się zauważalnym. Wszystkie te aspekty nadają włoskiemu mężczyźnie pewien określony styl, który był kontynuowany przez wieki.

Styl jest żywy i ma się dobrze zarówno w miastach i wioskach od Mediolanu aż po Neapol. Tradycja męskiego dbania o siebie była przekazywania z pokolenia na pokolenie i obecnie przeżywa rozkwit.


Włochy większość swojej przeszłości spędziły w luźno powiązanych królestwach, podobnie jak wcześniej Imperium Rzymski. To właśnie Rzymianie zostawili nam ogrom fascynujących historii z ich życia prywatnego, włączając w to szczegóły męskich zwyczajów pielęgnacyjnych )groomingu. Golenie się było ważną częścią życia Roman – jedno spojrzenie po sali muzealnej z rzeźbami Rzymskimi przypomina nam jak bardzo rzymianie cenili sobie gładkie golenie blisko skóry. Ogolona twarz odróżniała ludzi wolnych od służących, wyedukowanych od barbarzyńców. Rzymianie polubili używanie oleju do golenia, trend ten został entuzjastycznie przywrócony we Włoszech i jego wpływ można zaobserwować wszędzie na świecie. Dla wielu golenie przy użyciu oleju ze słodkich oliwek, w połączeniu z odpowiednimi esencjami roślinnymi jest uważane za najlepszy sposób, aby usunąć zarost i jednocześnie nawilżyć skórę.
 

Rola balwierza w życiu Włochów ewoluowała przez stulecia, ale na jego liczne talenty zawsze był popyt. Fryzjerzy-golibrody wywodzą się z wieloletniej tradycji jako osoby, które podróżowały po sąsiedztwie, z przenośnym namiotem pod pachą i narzędziami fachu w drugiej ręce, rozstawiali oni tymczasowe salony, do których mężczyźni mogli przyjść i nawiązywać stosunku towarzyskie. Fryzjerzy byli raczej jak handlowcy – byli powiernikami, udzielali porad oraz prowadzili rozmowy. Pogawędka balwierza zwykle zachęcała innych do włączenia się do rozmowy. Tradycja il Barbieri przetrwała i przeżywa swój renesans a włoscy panowie często zbierają się na spotkanie towarzyskie, żeby obserwować jak jeden z ich przyjaciół poddaje się specjalnemu traktowaniu i dopieszczaniu.

   Zdjęcie: Antonio_Trogu

Włosi często ustalają trendy jeśli chodzi o męskie golenie i produkty do pielęgnacji cery, mają wiele ukochanych marek. Na blogu Shaving Shack Blog poświęconym goleniu, wiele wybieranych produktów jest włoskiego pochodzenia. W ostatniej liście „najlepszych 10 kremów do goleniu” dwa z kosmetyków były włoskie. Na siódmej pozycji była od lat szanowana marka Omega, najbardziej znana z trwałych pędzli golarskich. Na szczycie listy pierwsze miejsce należało do Proraso – krem do goleniu z olejem kokosowym, mentolem i eukaliptusem. Ten niezbędny krem jest produkowany od 1907r. we Florencji. Produkt ten cieszy się światową sławą za swój zapach oraz gładkość i konsystencję przypominającą masło.

Najlepszym przykładem miłości i szacunku dla tradycji jest firma Boellis, producent klasycznego męskiego zapachu Panama 1924. Boellis jest pochodzącą z Neapolu marką produktów pielęgnacyjnych i fryzjerskich . Została założona przez Don Antonio Boellisa w latach 20-tych XX-go wieku, a następnie prowadzona przez jego syna Peppino po 1960r. Flagowy zapach Boellis, Panama 1924 został stworzony przez Antonio i podsumowany jako hołd dla jego ojca:

 

Cóż dziś za piekący skwar…
Mężczyzna spacerował wzdłuż słonecznego wybrzeża
Wolal wybrać spacer aniżeli powóz,
Chciał cieszyć się spektaklem swojego nowego miasta, Neapolu.
Zawsze z nim, jego kapelusz, Panama,
Trochę zmięty, prawie zużyty lecz zawsze elegancki.
Był 1924 rok.

 

W 2011r. Boellis dostarczył wspaniałe wspomnienie Panamy pod postacią Panama Millesime 150 Italia. Jeszcze nigdy męski zapach wody kolońskiej nie pachniał tak świeżo i stosownie. Zapach ten łączy trudne nuty rabarbaru, rumu, ketmii piżmowej, cytryny, szafrany, cynamonu i jaśminu, a to tylko kilka ze składników.

Rezultat unosi się w powietrzu niczym chłodne bąbelki z szampana. Przy pierwszym rozpyleniu zapach wprost wybucha morską świeżością liści herbaty, lekkich piżm, cytrusów i owoców, z pewnym mydlanym aromatem, który sprawia, że skóra się śmieje. Jest to odrobinę słodka męska kompozycja, która nie polega na standardowych nutach lawendy i bergamotki, które rządzą tak wieloma innymi męskimi pachnidłami. Nuty serca to bogaty kwiat tytoniu i jaśmin; przyprawy jak kardamon i kolendra wdzięcznie tańczą w tej kompozycji.

Sedno kompozycji pojawia się kilka godzin później i jest to luksusowa sprawa. Kremowe piżmo przejmuje kontrolę nad zapachem, przy okazji łącząc się z rozmytym ciepłem cedru. Panama Millesime 150 Italia jest jak pełen dzień, od wczesnego wschodu słońca w słoneczny poranek gdzieś w Neapolitańskim porcie, aż do ambrowego zachodu słońca pod koniec balsamicznego dnia. Kto by pomyślał, że ten wysublimowany zapach był inspirowany spokojnym spacerem mężczyzny, który w ręku nosił swój niezawodny kapelusz Panama.

Boellis popełnił ciekawą obserwację w swoim opisie Panamy mówiąc, że „w tamtych latach rzemiosło balwierza szło niemal ramię w ramię z pracą perfumiarza,” oraz, że ta relacja jest obecnie ważnym elementem trendów w groomingu. Boellis wprowadził zapach Panama do całej serii produktów, od mgiełki do ciała aż po mieszankę olejków esencjonalnych, nawet powstały specjalne ceramiczne miski do golenia, zaprojektowane tak, by pasować to całej tej linii.


Wielu mężczyzn w Europie, a szczególnie we Włoszech, ceni sobie poszukiwania produktów do pielęgnacji. Mężczyzna, który awanturuje się co do sprzętu elektronicznego lub wina jest tym samym mężczyzną, który kupuje z niesamowitą uwagą dokonując wyboru kosmetyków pielęgnacyjnych. „To co łączy europejskich mężczyzn to to, że są wybredni” pisze Georginia Caldwell w European Cosmetics Markets. „Ci, którzy kupują pielęgnację dla siebie nie boją się szukać, używają Internetu aby dowiedzieć się czegoś więcej o produkcie, który potencjalnie chcą kupić a jeśli sprzedawca nie posiada w asortymencie tego, czego szukają, to spróbują to znaleźć gdzie indziej. Innymi słowy, mężczyźni przywiązują niemal taką samą uwagę kupując pielęgnację twarzy jaką przywiązują nabywając różne gadżety elektroniczne.” Tym co sprawia, że włosi mają więcej szczęścia od pozostałych jest to, że mają najlepsze balsamy, zapachy, ostrza i pędzle golarskie na wyciągnięcie ręki, w lokalnej drogerii.

   Zdjęcie: bibendum84

Interesujące jest to, że pierwsza wersja przedstawienia komediowego, które opowiadało o fryzjerze z Sewilli, zostało napisane po francusku, ale to włoski Fryzjer z Sewilli, il Barbieri de Seviglia zyskał największą sławę. Od pierwszego wystawienia przez Gioachino Antonio Rossini w Rzymie w 1816 aż do współczesnych produkcji na całym świecie, fryzjer jest uwielbiany jako inteligentny myśliciel, który pomaga Count Amalva zdobyć serce Rosiny. Z floresem wędrującego Balwierza w Średniowiecznych włoskich stanach, Figaro chwali tę samą społeczną finezję golibrodów tamtych czasów; udzielając rad, prowadząc spotkania towarzyskie i pomagając mężczyznom odkryć ich własną Bella figura.

Zdjęcia produktów Boellis pochodzą ze strony internetowej marki, zdjęcia salonów fryzjerskich autorstwa Antonio_Trogu ibibendum84

---

Tłumaczenie: lucasai



Poprzedni Publicystyka Następny


Advertisement

KasiaS
KasiaS

Jaki fajny artykuł... Dzięki, lucasai! Szkoda, że w naszych warunkach to jakaś kompletna abstrakcja.

Dec
30
2014

Dodaj własną recenzję

Zostań członkiem naszej społeczności miłośników perfum, a będziesz mógł dodawać własne recenzje.

Advertisement

Advertisement

Nowe Perfumy

Roaring RadcliffPenhaligon`s
Roaring Radcliff

Clandestine ClaraPenhaligon`s
Clandestine Clara

Mon Paris Star EditionYves Saint Laurent
Mon Paris Star Edition

Little By Little With JoyLola James Harper
Little By Little With Joy

Do What You Love With People You LoveLola James Harper
Do What You Love With People You Love

Everything Will Come TogetherLola James Harper
Everything Will Come Together

Just Say YesLola James Harper
Just Say Yes

Together Is Always BetterLola James Harper
Together Is Always Better

Play Again NowLola James Harper
Play Again Now

Lady Emblem L`EauMontblanc
Lady Emblem L`Eau

Flowerbomb La Vie en Rose 2017Viktor&Rolf
Flowerbomb La Vie en Rose 2017

Mercedes Benz Man BlueMercedes-Benz
Mercedes Benz Man Blue

Solo Loewe EsencialLoewe
Solo Loewe Esencial

L'OblìoMeo Fusciuni
L'Oblìo

GlamourKhalis
Glamour

Bonbon Spring SummerViktor&Rolf
Bonbon Spring Summer

Sun Pop Green FusionJil Sander
Sun Pop Green Fusion

Sun Pop Coral PopJil Sander
Sun Pop Coral Pop

Sun Pop Arty Pink Jil Sander
Sun Pop Arty Pink

Sunkissed DreamsHawaiian Tropic
Sunkissed Dreams

Island ResortHawaiian Tropic
Island Resort

Summer DreamsHawaiian Tropic
Summer Dreams

Golden ParadiseHawaiian Tropic
Golden Paradise

Evening Rose D`OrAerin Lauder
Evening Rose D`Or

Tangier Vanille D`OrAerin Lauder
Tangier Vanille D`Or

1881 SignatureCerruti
1881 Signature

Pure Grace Summer SurfPhilosophy
Pure Grace Summer Surf

First Instinct for HerAbercrombie & Fitch
First Instinct for Her

Leather SensationByblos
Leather Sensation

Metal SensationByblos
Metal Sensation

Popularne marki i zapachy: