Wywiady Dora Baghriche, ciekawska perfumiarz

Dora Baghriche, ciekawska perfumiarz

02/15/17 04:18:24 (6 komentarze)

przez: Miguel Matos

 

Dora Baghriche Portrait

Podczas mojej ostatniej podróży do Paryża, miałem zaszczyt uczestniczyć w wycieczce z przewodnikiem po firmie Firmenich, jednym z głównych dostawców surowców dla światowego przemysłu perfumeryjnego (Firmenich posiada również swoje przedstawicielstwo w Polsce, w Grodzisku Mazowieckim pod Warszawą - przypis tłumacza). Zespół niezwykle utalentowanych perfumiarzy pracuje codziennie nad tworzeniem zapachów, w których potem się zakochujemy. Dora Baghriche jest jedną z nich. Pracuje tam od 10 lat, początkowo jako stażystka w Firmenich w Genewie, aby w końcu stać się perfumiarzem. Po dwóch latach pracy w Genewie, wstąpiła do świetnego działu perfumeryjnego w Nowym Jorku, gdzie szkoliła się pod okiem Harry’ego Fremonta. Po swoim szkoleniu w Nowym Jorku dołączyła do przedstawicielstwa w Paryżu, gdzie obecnie pracuje we wspaniałym zespole. Wśród jej twórczości można wyróżnić zapachy dla Cacharel, Juicy Couture, L'Artisan Parfumeur, Olfactive Studio, Viktor&Rolf, Kenzo, Versace, YSL i dla wielu innych mainstreamowych, ekskluzywnych czy niszowych marek. Dora jest niesamowicie zabawną i miłą osobą, a poza tym jest także bardzo piękną kobietą, więc była to dla mnie niesamowita przyjemność móc siedzieć i rozmawiać z nią.

Dora in her office

Dora we własnym biurze z niektórymi swoimi kreacjami

Miguel: Czekając na wejście do biura, przeczytałem twoją krótką biografię, w której podano, że najpierw chciałaś być pisarzem.

Dora: Tak, to prawda. To wciąż jest moja druga pasja, uwielbiam pisać i dużo czytam. Chciałam być pisarzem i dziennikarką, rzeczywiście miałam zamiar rozpocząć studia dziennikarskie. Za moje wybory odpowiada stan umysłu zwany ciekawością. Jestem osobą ciekawą świata. W rzeczywistości nadal jestem związana z pisaniem i w lutym mam zamiar wziąć udział w warsztatach literackich w pewnym wydawnictwie. Jestem bardzo przywiązana do słów, których używa się do opisywania naszych zmysłów. To słowa są kluczem. Musisz znaleźć czas, ponieważ jeśli chcesz udoskonalić sposób, w jakim piszesz swoje opowieści o perfumach, oraz poprawić sposób, w jaki o nich opowiadasz, gdy tworzysz perfumy, to musisz nad tym pracować, dużo czytać i myśleć. Jesteśmy zawsze skoncentrowani na swojej pracy i musimy być zdolni do wykonywania wielu zadań naraz. Działamy pod presją czasu ze względu na krótkie terminy. Musimy się spieszyć i uważać na technikę, estetykę, sposób mówienia… To bardzo ważne, co odczytasz z krótkiej notatki.

Miguel: Pisanie może być ważne gdy próbujesz przekonać klienta, że ​​to jest właściwa wersja perfum...

Dora: Wiesz, pierwszy kontakt, jaki klient ma z perfumami, ma miejsce przy wyborze ich nazwy. Tak, więc nazwa jest bardzo ważna. Wybrałam nazwy dla wszystkich swoich dzieł.

Miguel: Nawet jeśli jest to nazwa, która nie zostanie użyta, to i tak ją wymienisz?

Dora: Zawsze. Nadaję nazwy rzeczom. Każdego dnia, gdy muszę znaleźć dziesięć nowych, różnych tematów, to również muszę znaleźć dziesięć nazw. To jest moja osobista strategia i to jest sposób, w jaki przedstawiam swoją historię. Także myślę, że jako perfumiarz mam swój wkład w to co czytasz i jak odbierasz perfumy.

Mon Paris YSL

YSL Mon Paris jest nowym zapachem skomponowanym przez Dorę

Miguel: Czym różni się praca w Firmenich w Nowym Jorku w porównaniu do Paryża?

Dora: Rynek jest inny. Inne są gusta. Amerykański rynek otwiera się teraz na inne dziedziny, ale przez długi czas rozmawialiśmy jedynie o byciu czystym i świeżym. Amerykanie lubią kwiatowe kompozycje, ale w inny sposób. Nie waż się na rynku amerykańskim iść w niektóre kierunki, takie jak: orient lub ciężkie kwiatowce. W Europie masz wszystko. Wszystko jest możliwe. Dlatego dla mnie Europa jest kluczem i dlatego lubię pracować właśnie tutaj. Jednak w USA zaczynają się otwierać na miękką skórę i są bardziej zorientowani na europejskość. W odniesieniu do marek głównego nurtu, wszystko musi ładnie pachnieć i być miękkie. Jeśli są to damskie perfumy, to mają pachnieć kobieco. Było bardzo interesująco móc pracować nad tym, co jest czyste. Zorientowałam się, że można być czystą i uzależniającą jednocześnie. Uzależnieniem jest nie tylko słodycz. Można być uzależnionym od czystości.

Miguel: „Czyste Uzależnienie” to byłaby niezła nazwa dla perfum...

Dora: Taka idea przyświecała mi przy tworzeniu dla Viktor&Rolf perfum Liquid Diamonds. Użyłam pojęcia molekuły płynu do zmiękczania tkanin. Tak, więc naprawdę wszystko idzie w kierunku skrajnego pojęcia czystości. Chodziło o to, aby udowodnić, że możemy być czyści i interesujący, twórczy i wciągający w tym samym czasie.

Liquid Diamonds

Miguel: (wąchając blotter) Pachnie jak świeże pranie wywieszone rankiem.

Dora: Dokładnie. I mimo, że są to kwiatowe perfumy (połączyłam nuty czystości z piwonią), to wciąż pozostają uniseksem, z powodu tej molekuły płynu zmiękczającego.

Miguel: Mój gust jest zupełnie inny. Im brudniej, tym lepiej.

Dora: Jest to wdzięczny temat do odkrywania przez perfumiarza. To doskonała droga do odkrywania wszystkiego. Nadal chcę odkrywać.

Miguel: Czy możesz nam powiedzieć jaki jest Twój osobisty gust?

Dora: Tak, ja też jestem odrobinę mroczniejsza, niż to, co noszę. Kiedyś używałam przez długi czas Bvlgari Black, stworzonych przez Annick Menardo. Są to piękne perfumy i bardzo mnie inspiruje fakt, że pracuję w tym samym miejscu, co ona. Używam również Musc Ravageur, kocham Maurice'a Roucel. Ale to co lubię tworzyć nadal jest bardzo szerokim pojęciem. Nie chcę zamykać oczu na nowe rzeczy. Ilekroć spotkam kwiat, którego jeszcze nie odkryłam, to zaraz chcę coś z nim stworzyć. Chcę iść tam, gdzie jeszcze nie byłam. Muszę przyznać, że mam w sobie pasję do gourmand. Moje obie babcie były szefami kuchni i ja też lubię pracować z szefami kuchni. Tak, wiele moich zapachów skręca w kierunku gourmand. Na przykład, jeden stworzyłam dla Cacharel, to Anais Anais Premier Delice. Pomysł wziął się od słodkiej gruszki i były to pierwsze perfumy z długiej serii zapachów z gruszką. Myślę, że były to jedne z pierwszych, które naprawdę miały przedawkowaną gruszkę, bo kocham tę molekułę, którą mamy w Firmenich i która nazywa się „peach esters”. To fantastyczny zapach. Chcę powiedzieć, że nie dlatego eksplorujesz gourmand lub owocowe składniki, że nie jesteś twórczy. Można być kreatywnym z każdym składnikiem. Każda kombinacja, każdy kontrast, który jest nowy i który cię zaskakuje, jest twórczy.

Anais Anais Premier Delice

Miguel: Widzę między twoimi dziełami coś, czego nie widziałem wcześniej: dwa flankery klasycznej Vanderbilt.

Dora: Och, to była moja pierwsza nagroda FiFi Award!

Miguel: Po raz pierwszy widzę flanker Vanderbilt, perfum tak ważnych w mojej opinii. Jak zinterpretować taką ikonę?

Dora: To było wyzwanie. Masz absolutną rację. Miałam wielki ciężar na swoich barkach. Pomimo, że to zapach na masowy rynek, ale to była ikona. Gdy w L'Oréal powiedzieli mi: "Chcemy z tobą pracować" byłam przerażona. Czasami czujesz większą presję, kiedy powiedzą ci, że chcą z tobą pracować, niż wtedy, gdy bierzesz udział w jakimś konkursie. Jeśli przegrasz to tylko dlatego, że ktoś stworzył lepsze perfumy i to także jest subiektywne. Jeżeli zostaniesz wybrany, ponieważ ludzie ci ufają i chcą, abyś to zrobił, to jest to wielka odpowiedzialność. Byłam bardzo szczęśliwa tworząc te perfumy, ponieważ opinia publiczna polubiła ten zapach i moje wersje są bardzo różne.

Vanderbilt Minuit a New York

Miguel: Jedne z nich nazywają się Minuit a New York.

Dora: Poprosili mnie o wymyślenie nowoczesnej wersji Vanderbilt. Bardzo lubię oryginalną wersję, tę stworzoną przez Sophię Grojsman.

Miguel: Czyli zostałaś wybrana do pracy nad jedną z bardzo ważnych ikon perfumeryjnych, która był dziełem geniusza...

Dora: Chciałam uciec na Wyspy Dziewicze! Naprawdę, ideą było zachować to, co mi się osobiście podobało w oryginale, ten ciemny czystek i drzewne tło. Chciałam dodać jakiś inny kwiat niż hiacynt czy jaśmin. Myślałam o gardenii, bo ją lubię i jest ulubienicą w amerykańskich domach. Jest to kwiatowy bukiet, a ja zachowałam w tle zmysłowość przy użyciu paczuli, czystka i ambroksanu. Chciałam zmodernizować drzewną nutę. Jest mniej pikantna i zielona niż oryginał. Również nie zostawiłam aldehydów. To miękka zmysłowość. Ideą dla tego zapachu była kobieta na dachu w NY. To miało być optymistyczne.

Vanderbilt Jardin a New York

Miguel: Potem rok później stworzyłaś Vanderbilt Jardin a New York...

Dora: One są bardzo zielone z konwalią i jaśminem. Ideą były zielone ogrody, które znajdują się na dachach w Nowym Jorku. Perfumy zawierają też odrobinę galbanum.

Miguel: Pachną odrobinę jak vintage i prawie jak szypr.

Dora: Dokładnie, coś w stylu Chanel Cristalle. Kocham zielone zapachy. Naprawdę chciałbym pracować na nowoczesnym galbanum. Jest bardzo eleganckie. W przypadku Jardin a New York pracowałam z mandarynką, cytrusami i gruszką. Gruszka wnosi soczystość do galbanum.

Miguel: Jak to było pracować nad takim obrazem, jaki stworzyłaś dla Olfactive Studio w Still Life czy Still Life in Rio?

Dora: Gdy stworzyłam Still Life, od razu przeszłam do projektu Still Life in Rio. Moim pierwszym pytaniem było: „Dlaczego powinniśmy powrócić do pierwszego zapachu?" Céline Verleure powiedziała, że ​​chce przenieść ten sam charakter zapachu do innego kraju. Lubi świeżość Still Life, ale chciała ich cieplejszą wersję. Potem pokazała mi zdjęcie, pierwszą rzeczą, jaką można było zauważyć, było żółte światło. Zamysłem było ciepło, plaża z piaskiem, skóra. Dla mnie Still Life in Rio ma tę egzotykę. Chciałam stworzyć nowy, egzotyczny zapach, bez białych kwiatów, które są normalnie stosowane do wywołania tej atmosfery. Nie chciałam iść tym tropem. Still Life powstały z drzewnego yuzu, zachowałam to. Chciałam skórzaną nutę z kokosem, które będą podążać w świeżym kierunku. Kiedy miałam ładną, kokosową bazę, która mi się spodobała, zaproponowałam dodać do niej ten wodnisty akord z drzewa copaiba. Chciałam, żeby kokos był przepyszny oraz aby był wyczuwalny akord koktajlu mojito.

Still Life in Rio

Miguel: Pracując dla Firmenich masz dużo molekuł i innych ekskluzywnych składników, których nikt inny nie może użyć. Czy masz swoje ulubione składniki Firmenich?

Dora: Tak, „Estry gruszki” są jednym z nich. Mamy też czystka, którego destylujemy wspólnie z innymi składnikami, co daje bardzo ładną drzewną nutę. Lubię też Clearwood. Naprawdę wzbogaciliśmy naszą paletę naturalnych składników. Mamy wspaniały „akord miodowy”, który wydobywa nuty animalne.

Miguel: Rozmawialiśmy o bardzo różnych markach. Gigantach rynku masowego i o małych, niszowych markach. To pokazuje, że możesz tworzyć bardzo różne prace. W jaki sposób te dwa segmenty różnią się w procesie twórczym?

Dora: To jest bardzo odmienne podejście z pewnymi podobieństwami, ponieważ zawsze chcesz wystąpić z oryginalnym pomysłem, nie ma znaczenia, czy tworzysz to dla dwóch osób czy dla dwóch milionów ludzi. Jako twórca chcesz mieć silne, osobiste projekty.

Miguel: Jaka jest twoja najbardziej indywidualna kreacja?

Dora: Tę jedyną stworzyłam dla L'Artisan Parfumeur, to Caligna. To był mój bardzo osobisty wybór i naprawdę miałam carte blanche. Miałam ten drzewny akord szałwii, który uwielbiam i miałam absolutną dowolność odnośnie sposobu, w jaki zbuduję ten zapach. Anais Anais Premier Delice także były bardzo osobiste. Still Life również. Kocham Japonię i chciałam pracować z yuzu i innymi japońskimi składnikami. Również kocham Kiehl’s Wanilia Cedarwood. Są osobiste, bo miałam szansę wyboru składników, które lubię.

Miguel Matos jest portugalskim dziennikarzem mającym obsesję na punkcie perfum. Miguel lubi widzieć siebie jako zapachowego kuratora badającego perfumy będące formą współczesnej sztuki. Kieruje swoim własnym magazynem kulturalnym Umbigo, pisze teksty dla muzeów i galerii. Jest kolekcjonerem perfum vintage, organizuje regularne spotkania zwane „Wąchaniem Perfum Vintage i Zapachów Miłości”. Jest honorowym członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Flakonów Perfum IPBA. Robi warsztaty dla takich marek, jak Versace, Grès, Roger&Gallet i Florescent. Pisze także o pielęgnacji urody i dbałości o wygląd dla Beautyalmanac.com. Jest także redaktorem i tłumaczem na Fragrantica.com.br.

Tłumaczenie: Izabela

 





Advertisement

Wisienka
Wisienka

Izabela , świetne tłumaczenie, dzięki . :)

Feb
19
2017
malwusia
malwusia

Jednego dnia na tapecie szampon L'Oreal, drugiego "niszowe" perfumy. Wszytko oparte na tych samych, syntetycznych molekułach. Sztuczne gruchy, akordy "miodu" czy "mojito"... IFF, Firmenich, Givaudan...

Gdy pojawi się nowy, ciekawy syntetyk, bliźniaki pojawiają się jak grzyby po deszczu. Już wiem, skąd wszędzie ostatnio ta "gruszka".
I wiem z artykułu, dlaczego znikają tak piękne perfumy, jak Estee Lauder Sensuous Noir. No cóż, do czystego prania i "molekuł płynu do zmiękczania tkanin" im daleko.

Dziękuję za tłumaczenie :)

Feb
17
2017
kacper7991
kacper7991

A ja myśle że to co ta pani robi, jest bardzo bliskie mnie, lubie zapachy galbanum fryzjerskiego, białych kwiatów, czystości i letnich owoców.

Feb
16
2017
Arttemiss
Arttemiss

Izabelo jak zawsze fajny artykuł - dzięki za tłumaczenie!!! :D
Lubię czytać takie teksty, choć obawiam się, że Pani Perfumiarz zazwyczaj robi zapachy bardzo odległe od tego, co w perfumach mnie pociąga. Nie to, co Pani Zarokian... <3

Feb
15
2017
Izabela
Izabela

Dzięki Alu.
Musiałam przetłumaczyć ten wywiad, bo uwielbiam Calignę. Chciałam się czegoś dowiedzieć o ich twórcy.
Nie podzielam z panią Dorą zafascynowania gourmand, ale łączy nas Caligna ;)

Feb
15
2017
Ala_9
Ala_9

Bardzo ciekawy wywiad, dzięki za tłumaczenie:)

Feb
15
2017

Dodaj własną recenzję

Zostań członkiem naszej społeczności miłośników perfum, a będziesz mógł dodawać własne recenzje.

Advertisement

Advertisement

Nowe Perfumy

Bonbon Spring SummerViktor&Rolf
Bonbon Spring Summer

Sun Pop Green FusionJil Sander
Sun Pop Green Fusion

Sun Pop Coral PopJil Sander
Sun Pop Coral Pop

Sun Pop Arty Pink Jil Sander
Sun Pop Arty Pink

Sunkissed DreamsHawaiian Tropic
Sunkissed Dreams

Island ResortHawaiian Tropic
Island Resort

Summer DreamsHawaiian Tropic
Summer Dreams

Golden ParadiseHawaiian Tropic
Golden Paradise

Evening Rose D`OrAerin Lauder
Evening Rose D`Or

Tangier Vanille D`OrAerin Lauder
Tangier Vanille D`Or

1881 SignatureCerruti
1881 Signature

Pure Grace Summer SurfPhilosophy
Pure Grace Summer Surf

First Instinct for HerAbercrombie & Fitch
First Instinct for Her

Leather SensationByblos
Leather Sensation

Metal SensationByblos
Metal Sensation

Solarissimo MarettimoAzzaro
Solarissimo Marettimo

Musk MalakiChopard
Musk Malaki

Bonjour SeñoritaTous
Bonjour Señorita

Mia Me MineHalloween
Mia Me Mine

Gisada UomoGisada
Gisada Uomo

Gisada DonnaGisada
Gisada Donna

KastellorizoMaison de Parfum Berry
Kastellorizo

AdoualaMaison de Parfum Berry
Adouala

Ambre 35Maison de Parfum Berry
Ambre 35

Coeur NoirMaison de Parfum Berry
Coeur Noir

Violette RebelleMaison de Parfum Berry
Violette Rebelle

PortraitMaison de Parfum Berry
Portrait

CathédraleMaison de Parfum Berry
Cathédrale

Éblouissants RefletsMaison de Parfum Berry
Éblouissants Reflets

MystiqueMaison de Parfum Berry
Mystique

Popularne marki i zapachy: